zondag 16 mei 2010

ding 21

Jaren geleden werd ik als gebruiker van de openbare bibliotheek in Zwolle verrast door na het intikken van mijn zoekterm een hele woordenwolk te zien verschijnen en kwamen er resultaten tevoorschijn uit diverse bronnen. Goh ik vond het handig, maar ook wel onoverzichtelijk. Hmm ik wilde geen krantenartikel of alleen een beschrijving ... Enige aanpassing in mijn zoekvraag was noodzakelijk: oh zoeken op die termen dat zou nog wel meer kunnen opleveren, geen artikelen maar boeken etc.
Ik vroeg mij toen af of de gemiddelde gebruiker van de bibliotheek in zijn/haar zoekvraag tijd en energie wil steken ...
Sinds een paar weken heeft de openbare bibliotheek een nieuwe website en biedt de opties waar dit ding 21 over gaat: het zelf toevoegen van recensies, tags, lijsten etc. En natuurlijk de mogelijkheid om te delen met anderen.
Ik vind deze opties zelf heel bruikbaar. Vooral nadat ik vanmorgen met de opties in Worldcat heb gekeken ben ik enthousiast geworden. Ik weet zeker dat ik een aantal opties ga gebruiken!
Maar wie van de doorsnee gebruiker van een openbare bibliotheek zal van de mogelijkheden gebruik maken?
En hoe zit het binnen onze eigen organisatie dan? Zullen studenten dit gaan doen? Ik twijfel enorm. Docenten misschien. Maar dan zal onze rol moeten zijn deze docenten te wijzen op de mogelijkheden en toepassingen (bijv. aanbevolen literatuur met tags en recensies beschikbaar stellen) en zelf onderzoeken hoe dit maximaal ingezet kan worden.
Zit ik uit mijn nek te zwetsen, zou dit wat kunnen zijn? Ik voel mij onzeker over wat haalbaar en realistisch is.

1 reacties:

Raymond Snijders zei

Tja, ik zag & zie het studenten ook niet gebruiken en hoewel ik voor docenten heel veel nut zie, zul je die er met de haren bij moeten slepen en dat is nou ook eigenlijk de bedoeling niet van een sociale catalogus.

Onzeker over wat haalbaar is, dat is herkenbaar. Het zou zo gemakkelijk zijn als we vooraf zeker wisten wat realistisch was :)